5/5 - (1 امتیاز)

مدت زمان لازم برای مطالعه: 5 دقیقه

تعریف فن بیان

این روزها همه جا از ضرورت یادگیری فن بیان می‌شنویم. در گذشته چنین مهارتی فقط برای سیاستمداران بزرگ اهمیت داشت. آن‌ها باید در نشست‌های خبری به خوبی سخنرانی می‌کردند و نفوذ کلامشان باعث جلوگیری از هرج و مرج‌های جامعه می‌شد. اما امروزه این مهارت فقط مختص سیاستمداران نیست. تمام افراد جامعه نیاز دارند که آن را بیاموزند؛ چراکه دریافته‌اند فن بیان به شدت در میزان موفقیتشان تأثیر خواهد گذاشت.

از اولین مهارت‌هایی که هر انسان می‌آموزد، مهارت سخن گفتن است. تعریف فن بیان هم همین است: مهارت سخن گفتن. پس چرا در سن بزرگسالی این مسئله تبدیل به یک معضل می‌شود؟ چرا بسیاری از ما در مذاکرات مهم پیش رویمان موفق عمل نمی‌کنیم؟ چرا زبانمان آن‌طور که دلخواهمان است نمی‌چرخد و چرا نفوذ کلاممان افراد را مجاب نمی‌کند که به ما اعتماد کنند؟

علت تمام این مسائل این است که ما بیان عادی را یاد گرفتیم اما توانایی‌هایش را درک نکردیم. برای درک این توانایی‌ها تقویت فنون بیانی راه‌گشا خواهد بود. همان‌طور که می‌دانید فن به معنای تکنیک و روش است و قرار است در اینجا تکنیک‌های بیانی را بیاموزیم تا بتوانیم به کمک آن‌ها بهتر و مؤثرتر صحبت کنیم و در نهایت به درجۀ بالایی از مهارت فن بیان و سخنرانی دست پیدا کنیم.

چگونه فن بیان یاد بگیریم؟ خوشبختانه هر روز افراد بیشتری به اهمیت این موضوع پی می‌برند و متخصصان تکنیک‌های کاربردی فراوانی برای تقویت این مهارت ارائه کرده‌اند که هر کس از هر قشری و با هر شغل و موقعیت اجتماعی می‌تواند دوره‌های فن بیان را طی کند و با تمرین و توجه این مهارت را بیاموزد.

کسی که به این درجه از آموختن می‌رسد، یعنی می‌تواند درست صحبت کند، کلامی شمرده و واضح، صدایی رسا و گوش شنوا داشته باشد. افرادی که در این زمین دوره‌های مفید گذرانده‌اند کاملاً آگاهانه سخن می‌گویند. برای انتقال پیامشان دچار مشکل نمی‌شوند. دیگران از صحبت‌های این افراد یک درک مشترک خواهند داشت و کسی دچار سوءتفاهم نمی‌شود. این افراد همچنین دوستان خوبی خواهند بود؛ چرا که یادگرفته‌اند شنوندۀ خوب و فعلی باشند و به طرف مقابل احساس مهم‌بودن بدهند. همین امر سبب می‌شود روابط مؤثر زیادی برقرار کنند و به کمک این روابط راه رسیدن به اهدافشان را هموار کنند.

کاربردهای فن بیان

کسانی که از زندگی جمعی فاصله گرفته‌اند و همواره در انزوای خود به سر می‌برند به این مهارت نیازی ندارند و مسلم است که فن بیان برای این دسته از افراد کاربردی نیست؛ اما مابقی افراد جامعه که برای تمام فعالیت‌هایشان به داشتن روابطی موثر با دیگران وابسته‌اند می‌بایست به این فنون آگاه باشند. فن بیان در خانواده، روابط اجتماعی، تحصیل و شغل کاربردهای فراوانی دارد. هر کدام این این محیط‌ها نوع بیان خاص خود را می‌طلبند و کسانی که به این فنون بیانی مسلطند در روابطشان بسیار موفق‌تر از دیگران عمل می‌کنند.

داشتن این مهارت باعث می‌شود که فرد به درستی به استدلال مسائل بپردازد، تفکر انتقادی خود را پرورش دهد و عقاید و افکارش را به‌راحتی بدون ایجاد کج‌فهمی ابراز کند. به این ترتیب این نوع تکلم اعتماد به نفس او را افزایش می‌دهد و به او جرئت کافی می‌دهد تا در موقعیت‌های مختلف همواره از حقوق خود دفاع کند و مذاکرات را با حقانیت به نفع خود خاتمه دهد.

فن بیان در بیشتر موقعیت‌ها نقش پررنگی دارد. دانشجویان، اساتید، کارمندان، فروشندگان و… می‌توانند از قدرت کلامشان برای رسیدن به اهداف مدنظرشان استفاده کنند. حال اگر کسی که این فنون را می‌آموزد مشاور، مجری، سخنران یا وکیل باشد اهمیت این مهارت بیشتر هم می‌شود.

آیا فن بیان نیاز به تمرین دارد؟ هر تکنیکی که در فن بیان آموزش داده می‌شود باید توسط فراگیر در موقعیت‌های مختلف تمرین شود تا مطمئن شود که آن را به خوبی درک کرده و می‌تواند در مواقع لزوم از آن استفاده کند. دوره‌های فن بیان به افراد کمک می‌کند تا با تمرین روی تکنیک‌های موجود در این زمینه خود را تقویت کنند و اعتماد به نفس کافی برای حضور در انواع فضاها را به دست آورند. جالب است که دانشجویانِ چنین دوره‌هایی از اقشار مختلف جامعه‌اند؛ چون این مهارت دیگر فقط مختص بخش کوچکی از جامعه نیست.

اهمیت نفوذ کلام و فن بیان در زندگی

هرچند که فن بیان در برخی موقعیت‌ها اهمیت بیشتری دارد، اما در مجموع درست و پسندیده صحبت‌کردن برای همۀ انسان‌ها لازم است. همه در هر شرایطی علاقه‌مندند که صریح و واضح منظورشان را بیان کنند و لحنشان به گوش دیگران دلنشین باشد. همۀ ما وقتی در جمع خانواده هستیم به نوعی صحبت می‌کنیم، در جمع دوستان نوعی دیگر و در محیط کاری به صورتی کاملاً متفاوت از دو فضای قبلی. بنابراین به صورت طبیعی از یک سنی به بعد به درک تفاوت این موقعیت‌ها می‌رسیم اما اهمیت فن بیان زمانی خود را بیشتر نشان می‌دهد که بتوانیم به کمک مهارت‌هایی که فراگرفتیم در هر موقعیتی که قرار می‌گیریم به فراخور آن بهترین سخنوری را داشته باشیم.

مثلاً در جمع خانوادگی ساده نیازی نیست با لحنی رسا شعری از حافظ بخوانید تا فرهیخته بودنتان را به رخ بکشید. اگر این کار را بکنید به احتمال زیاد به شما می‌خندند. در عوض اگر نکتۀ بامزۀ ظریفی پیدا کنید و توجه همه را به آن موضوع جلب کنید و شوروشعفی ایجاد کنید، این یعنی توانسته‌اید فضای جمعی را گرمتر کرده و از قدرت بیانتان برای داشتن روابط صمیمانه‌تر استفاده کنید. دقیقاً همین حرکت در یک جمع کاری ناکارآمد است و برای داشتن روابط شغلی مؤثر بهتر است از تکنیک‌های دیگری استفاده کنید. البته که داشتن روحیۀ شوخ در این فضاها هم تأثیرگذار است اما میزان شوخ طبعی آن با جمع خانوادگی تفاوت زیادی دارد. دورۀ رایگان آموزش فن بیان تمام نکات ریز و درشتی را که نیاز دارید در اختیارتان قرار می‌دهد تا بتوانید به کمک آن‌ها در تمام موقعیت‌های زندگی به بهترین نحو صحبت کنید.

شما با کمک این روش‌ها می‌توانید بیشترین نفوذ را براطرافیانتان داشته باشید و در ذهن آن‌ها جایگاه ویژه‌ای برای خود بسازید به طوری که به شما اعتماد کنند و صحبت‌هایتان را بپذیرند. افراد جذابی که در اطراف ما وجود دارند و باعث می‌شوند با وجود مشغله‌های فراوان ساعت‌ها به صحبت‌هایشان گوش دهیم دقیقاً از همین روش‌ها بهره برده‌اند. آن‌ها اهمیت نفوذ کلام را درک کرده‌اند و با تمرین و تکرار بر این فنون مسلط شده‌اند و حالا به راحتی به کمک کلام گیرای خود روی اطرافیانشان تأثیر می‌گذارند.

 کلمات کلیدی: آموزش فن بیان، تکنیک‌های فن بیان، فن بیان چیست، دورۀ فن بیان،  تعریف فن بیان