4.6/5 - (11 امتیاز)

بسیاری از افراد وقتی در کنار یکی از دوستانشان هستند به راحتی صحبت می‌کنند و اتفاقاً نظرات بسیار سازنده‌ای دارند اما همین‌ها اگر در جمع غریبه‌ای حضور پیدا کنند ترجیح می‌هند سکوت کنند و حتی اگر دربارۀ صحبت‌های جمع نظر تخصصی داشته باشند باز هم چیزی نمی‌گویند. البته که سکوت‌کردن یک انتخاب است؛ اما اگر سکوت از ترس کافی‌نبودن و کمبود اعتمادبه‌نفس در جمع باشد مشکلات زیادی به همراه خواهد داشت. بیشتر شناختی که ما از خود به دست می‌آوریم حاصل تعریفی است که دیگران از ما دارند. اگر در جمع همواره ساکت باشیم و هیچ نشانی از توانایی‌های خود نمایان نکنیم دیگران هم توانایی‌هایمان را نمی‌بینند و در ذهنشان ما را ضعیف تعریف می‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود که رفته رفته در اجتماع اعتمادبه‌نفسمان را از دست بدهیم و ظرفیت‌های درونی‌مان همواره پنهان بمانند.

اگر در جمعی حاضر شدید و هنگام صحبت ناگهان تپش قلبتان افزایش یافت، گلویتان خشک شد، دستهایتان سرد شد و رنگتان پرید این‌ها نشانۀ اضطرابی است که در این موقعیت به شما حمله کرده و همچنین نشانۀ کمبود اعتمادبه‌نفس در حضور دیگران است.

لازم است بدانید که این اتفاق امری شایع و طبیعی است و کمتر کسی وجود دارد که چنین حسی را تجربه نکرده است. مخصوصاً اگر جمعی که در آن حضور دارید پر از افراد غریبه است و قرار است چیزی برایشان ارائه دهید. افراد غریبه شناختی از ما ندارند و ما نگران قضاوت آن‌هاییم و این نگرانی می‌تواند روی تمام رفتارها و تن صدایمان تأثیر بگذارد. از طرفی گاهی در جمع افراد آشنا هم این اتفاق می‌افتد. مخصوصاً اگر با این آشنایان چند خاطرۀ ناخوشایند داشته باشید یا شخصیت قضاوت‌گر و تحقیرکننده‌ای داشته باشند، تمامی این مسائل دست به دست هم می‌دهند که نتوانید در کنار آن‌ها خود واقعی‌تان باشید.

همان‌طور که گفتیم این لحظات برای همۀ ما رخ داده است اما اگر بخواهیم انسان‌ها را به دو دسته تقسیم کنیم می‌توانیم بگوییم که دستۀ اول پس از مواجهه با این مشکل سعی می‌کنند از آن عبور کنند و با تمرین و تکرار این نقطه‌ضعف خود را از بین ببرند و دستۀ دوم به جای برطرف‌کردن این مشکل، صورت مسئله را پاک می‌کنند و با انزواطلبی سعی می‌کنند کمتر در این جمع‌ها حضور پیدا کنند.

گریختن از جمع و اجتماع فرصت‌های زیادی را در زندگی از ما می‌گیرد و حیف است که به علت کمبود اعتمادبه‌نفس موفقیت‌های پیش رویمان را ندید بگیریم. در اینجا 6 راهکار مؤثر ارائه می‌کنیم تا بتوانید به کمک آن‌ها از این ترس‌های درونی جدا شوید و اعتمادبه‌نفس کافی برای حضور در جمع و گفتگو با افراد را به دست آورید.

6 راهکار مؤثر برای افزایش اعتمادبه‌نفس در جمع:

  1. علت احساساتتان را ریشه‌یابی کنید: وقتی در جمعی حضور پیدا می‌کنید ممکن است یک برخورد یا یک حرف یا حتی یک نگاه برایتان برخورنده باشد و حس منفی داشته باشید. این حس تا چند دقیقه یا حتی تا پایان آن نشست ممکن است با شما باشد و ندانید که علت اصلی آن چه بوده است. در چنین مواقعی اگر به خودتان آمدید و دیدید که در رنج هستید سریعاً علتش را در خود جستجو کنید. اگر آن حرکتی که دیدید تا این حد اهمیت دارد با شخص مدنظر در این باره صحبت کنید و اگر آنقدرها هم مهم نبوده از این موج منفی خارج شوید و از باقی دقایقی که در جمع هستید لذت ببرید.
  2. مشخص کنید در پی چه هستید: وقتی روی احساساتتان کنترل داشته باشید و ریشۀ هر حسی را در خود درک کرده باشید گام بعدی این است که به هدف خود برای حضور در آن جمع بیندیشید. ممکن است پاسختان به این پرسش این باشد که اینجایید تا تفریح کنید، اینجایید تا با افراد با نفوذ ارتباط مؤثر برقرار کنید و در آینده از آن‌ها کمک بگیرید، اینجایید که شغل جدید پیدا کنید و… . یافتن اهداف، کمکتان می‌کند از حضورتان در آن مکان مطمئن شوید و حستان بهتر شود.
  3. قبل از هر صحبتی خوب به آن فکر کنید: در خیلی از جمع‌های صمیمی شوخی‌کردن امری عادی است اما اگر تشخیص درست ندهید و جمعی غیرصمیمی را با جمع دوستانه اشتباه بگیرید طبیعی است که رفتارهای اشتباه زیادی از شما سر می‌زند و حاصل این می‌شود که مدام خود را بابت این اشتباهات سرزنش می‌کنید و اعتمادبه‌نفستان را از دست می‌دهید. بنابراین قبل از آنکه حرفی بزنید، در انتخاب جمله و لحن بیانتان دقت کنید تا پشیمان نشوید و همچنان با روحیۀ خوب در جمع بمانید و معاشرت کنید.
  4. حرفهایتان را تمرین کنید: یکی از بهترین تکنیک‌ها برای افزایش اعتمادبه‌نفس در جمع این است که در تنهایی هرآنچه را قرار است در جمع بگویید، تمرین کنید. روبه‌روی آینه بایستید و تصور کنید که تمام افراد در جمع حاضرند، سپس با صدایی بلند و رسا آنچه را که قرار است، بگویید. این تمرین ساده کمکتان می‌کند که تجربه‌ای مشابه داشته باشید و حضور در جمع میزان کمتری اضطراب به شما تحمیل کند.
  5. به زبان بدنتان دقت کنید: در بسیاری از مواقع اصلاً قرار نیست شما در جمع حرفی بزنید بلکه باید شنوندۀ خوبی باشید. اگر اعتمادبه‌نفستان کم باشد این مسئله در تمام حرکاتتان پیدا خواهد شد. برای برطرف‌کردن آن کافی است به چند نکته دقت کنید: اول از همه اینکه ارتباط چشمی برقرار کنید. افراد وقتی می‌بینند که شما به چشم‌هایشان نگاه می‌کنید حس خوبی می‌گیرند و متوجه می‌شوند که از آن‌ها ترسی ندارید. دومین مسئله لبخند در صورت است. لبخندزدن و نگاه مهربان کمکتان می‌کند تنش‌های درونی‌تان را کاهش دهید و نظر مثبت بقیه را به خود جلب کنید.
  6. حکم کلی صادر نکنید: اگر قبل از حضور در جمع برای خود قانونی وضع کنید، در میان جمع دچار محدودیت خواهید شد. به طور مثال با خود قرار می‌گذارید که در یک مصاحبۀ کاری برای حقوقتان مبلغ خاصی را اعلام کنید و اگر کارفرما آن را نپذیرفت شما هم نپذیرید و محل را ترک کنید. اما وقتی وارد جلسۀ مصاحبه شدید کارفرما با وجود پایین‌آوردن مبلغ حقوق، مزایایی جایگزین می‌‌کند که ارزششان بیشتر است. بنابراین بهتر است خود را محدود نکنید و اجازه دهید چشمتان به روی گزینه‌های مختلف باز باشد.

این 6 راهکار و تمرین می‌تواند در افزایش اعتمادبه‌نفستان کمک کند تا در هر موقعیتی که قرار گرفتید چه جمع غریبه و چه جمع آشنا آنچه هستید را بنمایانید. تحت هیچ شرایطی از جمع گریزان نشوید و با ترس‌هایتان مقابله کنید. فرق ما انسان‌ها با بقیۀ مخلوقات در همین روابط اجتماعی‌مان است. به این فکر کنید که در بدترین حالت چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر بدترین رفتار را نشان دهید چه ضرری می‌بینید؟ زندگی هنوز ادامه دارد و هر مشکلی راهی دارد و فرصت این را دارید که اشتباهات خود را جبران کنید؛ بنابراین با سری افراشته و اعتمادبه‌نفس در جمع حضور پیدا کنید و از فرصت‌های پیش رویتان غافل نشوید.