5/5 - (1 امتیاز)

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای افراد سخنرانی در جمع است، حتی افراد مشهور و بزرگ هم قبل از سخنرانی خود این استرس را دارند در واقع داشتن این علائم نشانه‎ی سلامتی بدن است زیرا بدن در موقعیت های هیجانی شروع به ترشح آدرنالین می‌کند، اما نکته‌ی مهم چگونگی کنترل این هیجانات و علائم است. در ادامه به راهکارهای غلبه بر استرس حین سخنرانی که شامل دو دسته میشوند اشاره میکنیم، برخی از این راهکارها قبل از سخنرانی و برخی مختص حین سخنرانی است، تا بتون یک سخنرانی خوب را ارائه کرد.

قبل از سخنرانی:

موضوع سخنرانی خود را آماده کنید، و چند مرتبه تمرین کنید:

عدم آمادگی موجب اضطراب و عملکرد ضعیف سخنران می‌شود باید برای سخنرانی و نحوه‌ی ارائه‌ی خود تمرین زیاد کنید تا در مقابل مخاطبان خود با آرامش بیشتری حضور پیدا کنید. تا جایی که امکان دارد متن و ارائه‌ی سخنرانی خود را قبل از اجرای اصلی در مقابل افراد مختلف تمرین کنید تا تسلط بیشتری پیدا کرده و استرستان کمتر شود.

آمادگی جسمی و آرام سازی بدن:

شب قبل از سخنرانی به خوبی بخوابید و قبل از سخنرانی غذای سبکی میل کنید.

برخی از افراد با پیاده روی و تمرینات بدنی خود را آرام می‌کنند، حتما تمرین‌های خود را قبل از سخنرانی داشته باشید تا سخنرانی مسلط‌تری داشته باشید.

نگرش مثبت داشته باشید:

اغلب اوقات ذهنیت و نگرش ما موجب مثبت یا منفی رقم خوردن موقعیت‌ها می‌شود، بهمین دلیل اکثرا گفته میشود سعی کنید ذهنیت مثبت و افکار مثبت داشته باشید. لازم است قبل از سخنرانی هیجان ناشی از سخنرانی را با کلمات منفی “نگرانی” و” استرس ” برای خود نام نبرید بلکه از شور و هیجان قبل از سخنرانی نام ببرید. همچنین سعی کنید از کلمات و جملات مثبت مانند “سخنرانی خوبی خواهم داشت” ، ” این یک موقعیت خوب برای تمرین سخنرانی است” و … استفاده کنید.

غلبه بر ترس از سخنرانی:

برای اینکه این ترس را در خود کمتر کنید و حین سخنرانی برایتان دردسر ساز نشود بهترین راه حل سخنرانی کردن است!! آری، هر چقدر بیشتر سخنرانی کنید و تمیرین کنید موفق تر خواهید بود، برای این کار از جمع‌های خودمانی شروع کنید و برای افراد مختلف شروع به سخنرانی کنید.

حین سخنرانی:

1.با اطمینان حرف های خود را بزنید، میتوانید اینگونه تصور کنید که تنها شما در این مورد میدانید و باید به مخاطبان خود این موضوع را به نحو احسن اطلاع رسانی کنید در این جایگاه شما نقش یک معلم را تا حدودی خواهید داشت البته سعی شود از گرفتن ژست معلم خودداری شود در این صورت مخاطب با شما همراه نخواهد شد.

  1. وقتی با یک جمع در حال صحبت هستید تصور کنید تنها برای یک نفر حرف میزنید.
  2. در حین سخنرانی به موضوع دیگری فکر نکنید بلکه به مخاطب و موضوع خود فکر کنید.
  3. اگر افکار مزاحم به سراغ شما آمد آنها را بپذیرید و با خود بگویید به دلیل هیجان سخنرانی است و نگران نشوید، به آرامی به موضوع سخنرانی برگردید.
  4. اگر هنوز استرس دارید از تمرین‌های آرام سازی بدن مانند تنفس عمیق استفاده کنید. یک یا دو نفس عمیق بکشید و به این فکر کنید کار سختی را انجام نمی‌دهید بلکه چند جمله را برای چند مخاطب در حال بیان کردن هستید، همین! پس عصبی و استرسی نشوید.