Rate this post

امرسون معتقد است : ترس بیشتر از هر عامل دیگری در دنیا ، افراد را شکست می دهد.

در ادامه چند نکته ای را که دیل کارنگی در مورد رشد اعتماد به نفس عنوان کرده است ، ذکر می کنیم و اجمالا به توضیح هر کدام می پردازیم . در پایان هم نظرات برایان تریسی را در مورد اعتماد به نفس و تسلط ذهنی توضیح خواهیم داد .

از نظر دیل کارنگی مراحلی که به صورت تجربی به آنها رسیده است به شرح زیر است ؛ او معتقد است با چند هفته تمرین این مراحل می توانیم از وجود خود ترس را دور کنیم و به اعتماد به نفسی در سطح قابل قبول دست یابیم.

  • در مورد ترس از سخن گفتن در جمع چند واقعیت را می بایست بدانید

واقعیت شماره 1 : فقط شما نیستید که از حرف زدن در جمع واهمه دارید

او در کتاب آیین سخنرانی خود معتقد است که طبق بررسی های انجام شده در دانشگاه ها هشتاد تا نود درصد دانشجویانی که در کلاس های سخنرانی شرکت کرده و ثبت نام نموده اند در آغاز از اینکه در حضور دیگران صحبت کنند واهمه داشته اند.

واقعیت شماره 2 : قدری ترس لازم است

طبیعت بدن انسان به صورتی است که او را با برای تلاش های غیر معمول زندگی آماده می کند. پس اگر متوجه شدید ضربان قلب شما شدت گرفته است ، نهراسید !. سیستم بدن انسان به نحوی است که در برابر محرکات خارجی آگاه و هوشمند عمل می کند و اگر این میزان به صورت متعادل حفظ شود می تواند در خوبتر اندیشیدن ، خوبتر سخن گفتن بیانجامد . بنابراین ترس در حد متعادل یک امتیاز است.

واقعیت شماره 3: تعداد زیادی از سخنران های حرفه ای اذعان کرده اند که هرگز نتوانسته اند ترس از در جمع سخن گفتن را به طور کلی کنار بگذراند.

واقعیت شماره 4: دلیل اصلی ترسیدن از صحبت کردن در جمع این است که به حرف زدن در جمع عادت ندارید و تنها راه غلبه بر آن تمرین است و تمرین و تمرین.

  • به روشی صحیح خود را آماده کنید

سخنرانی به قول “روسو” نوشتن نامه ی عاشقانه نیست که در حال نوشته شود. سخنرانی که سخن خود را به گونه ای آغاز کند که نداند چه میخواهد بگوید و به چه می خواهد برسد ، به طوری که خود نیز پس از پایان سخنرانی نداند چه گفته ، طبیعتا نه خود از سخنرانی اش راضی است ، نه شنوندگان و مخاطبین.
آقای دیل کارنگی می گوید از سال 1912 یکی از وظایفش بررسی و ارزیابی متون سخنرانی بوده است ، او ظرف یک سال پنج هزار متن سخنرانی را مورد ارزیابی قرار می دهد. در میان تجاربی که کسب کرده است ، یک درس بیشتر از بقیه است که بر بقیه ی تجاربش سایه افکنده و آن را اینگونه بیان می کند که تنها سخنرانی قابل اعتماد است که از قبل متن سخنرانی خود را تهیه کرده باشد.
“دانیال وبستر” همواره فکر می کرد که در برابر جمع ایستاده است. هم پیشاپیش لباس مناسب می پوشید و هم از قبل متن سخنرانیش را تهیه می کرد و آماده می کرد.

البته می بایست به نکات ذیل توجه داشت :

  • هرگز متن سخنرانی را جزء به جزء و کلمه به کلمه حفظ نکنید :
    اگر متن سخنرانی را حفظ کنیم احتمال اینکه آن را فراموش کنیم بسیار است همانطور که این اتفاق برای “وانس بوشنل” رخ داد و میان سخنرانی ناگاه هر آنچه را که در حافظه داشت را از یاد برد و ناچار به خاتمه دادن سخنرانی خود در عین شرمساری و خجلت زدگی شد. همچنین وقت و انرژی بسیاری از ما گرفته می شود. در واقع آن سخنرانی که سخن خود را حفظ کرده باشد کاملا فضای سخنرانی خود را مصنوعی و با بیانی کتابی حفظ می کنیم. متن سخنرانی از دلمان بر نمی آید و قاعدتا بر دل نخواهد نشست.

بنابراین می بایست نکات مهم متن سخنرانی را یادداشت کنیم و سپس حین سخنرانی با در نظر داشتن آنها به همراه استفاده از واژه های رایج و خودمانی ، از دل سخن بگوییم که بر دل بنشیند و در همین حال استحکام و انسجام سخنرانی خود را حفظ کنیم.

  • پیش از هر کاری نظرات خود را منظم و مرتب کنید.
    سرفصل های متن خود را پیش از سخنرانی در نظر داشته باشید ، مدام ربط های میان آنها را در ذهن بررسی کنید ، مثال حتی الامکان شاملی برای بیان بهتر منظورتان بیابید تا مخاطب احساس نزدیک تری با موضوع صحبت شما در خویش بیابد. انسجام ، انضباط و ترتیب متن را همچون کلاف و زنجیری پیوسته در خاطر داشته باشید تا مخاطب را تا پایان سخنرانی با خود همراه کنید.
  • پیشاپیش افکارتان را برای موفقیت آماده کنید.
    در هر فرصتی که برای صحبت کردن به دست می آورید به تجربه موفق فکر کنید ، برای رسیدن به این هدف سه راه حل وجود دارد.
  • خود را در مطلب غرق کنید

هر گاه متن خود را آماده کردید و آن را منظم ساختید وتمرین کردید ، بدانید هنوز کاملا آماده نیستید. برای رسیدن به آمادگی کامل لازم است تمام حواستان را بر روی موضوعی که می خواهید بیان کنید متمرکز نمایید. موضوع خود را باور کنید. آیا می توانید هنگام سخنرانی این حرارت و گرمای ایمان داشتن به موضوع را به دیگران انتقال دهید ؟

  • حواستان را از تحریکات بد و منفی که پریشانتان می کنند ، جدا سازید.
  • به خود دلگرمی دهید

گاهی ممکن است در مورد مطلب مورد نظر یا صحت آن دچار تردید شوید و از خود بپرسید که آیا موضوعی که انتخاب کردم در اندازه ی معلومات و توانایی من است ؟ شاید هم بخواهید موضوع را تغییر دهید ، اما می بایست از منفی بافی به طور کلی دوری کنید چون کاملا اعتماد به نفستان را می گیرد و آن را از بین می برد. به خود دلگرمی بدهید که این درست همان موضوعی است که می خواستم چون دقیقا از تجارب و تفکراتم در زندگی نشات گرفته است . به خود بگویید که خیلی بیشتر از تمام کسانی که شنونده ی سخنانتان هستند شایسته ی صحبت کردن درباره ی این موضوع هستید و حتما تمام سعی و تلاشم را می کنم که آن را به بهترین شکل توضیح دهم.

اگرچه این روشی قدیمی است ، اما تجربه های روانشناسان بیانگر آن است که انرژی و انگیزه ای که انسان از درون به خود می دهد از قوی ترین ابزار های یادگیری است.

  • با اعتماد به نفس عمل کنید
    گاهی حتی می بایست تظاهر کنید نمی ترسید ، اگر شما آماده نباشید هیچ کاری از دستتان بر نمی آید ، اما شما دقیقا می دانید که قرار است راجع به چه چیزی سخن بگویید ، محکم و مصمم جلو بروید و نفسی عمیق بکشید ، همیشه پیش از آنکه با مخاطبین خود روبرو شوید ، سی ثانیه نفس عمیق بکشید؛ اگر اکسیژن بیشتری ذخیره کنید سبب می شود که روحیه تان بهتر شود و شهامت پیدا کنید.
    صاف بایستید ، مستقیم چشم در چشم شنوندگان بیاندازید و مطمئن صحبت کنید طوری که انگار همه ی آنها به شما بدهکارند. حتما این کار را انجام دهید . تصور کنید آنها همگی به این خاطر در آنجا دور هم جمع شده اند که از شما وام بزرگی دریافت کنند. این کار تاثیر روحی روانی بسیار اعجاب انگیزی برایتان خواهد داشت.

در بحث بعدی بیشتر به اعتماد به نفس می پردازیم ، از تسلط ذهنی سخن می گوییم و نگاهی به روش های موثر صحبت کردن خواهیم داشت .