طبق آماری که وال استریت ژورنال منتشر نموده است ترس از سخنرانی رتبه نخست در میان ترس ها را به خود اختصاص داده است و جالب است بدانید ترس از مرگ در رتبه ی دوم قرار دارد.

ترس از سخنرانی از آنجایی سرچشمه میگیرد که نمی دانیم  چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی در مقابل مردم سخنرانی می‌کنیم. که ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن ترس از اشتباه کردن  و یا مقایسه شدن را شامل می‌شود و این اضطراب میتواند صدمات زیادی به نحوه ی سخنرانی ما بگذارد.

اما یک خبر خوب وجود دارد اینکه میتوان با ترس از سخنرانی مقابله کرد و با تمرین بیشتر استرس کمتر داشت اگر این مراحل را رعایت نماییم.

1.از خودمان انتظار بهترین بودن را نداشته باشیم.

هیچ یک از ما بهترین نیستیم و همه ما این را می دانیم .ولی باز هم از خود انتظار داریم حتی کوچکترین اشتباهی را در حین سخنرانی مرتکب نشویم و این خود باعث می شود که با کوچکترین اشتباه هم بریزیم .باید یدانیم حتی بهترین سخنرانان نیز اشتباهاتی میکنند و نکته اینجاست که باید آرامش خودمان را حفظ کنیم و به خودمان اجازه دهیم گاهی اشتباه کنیم، چه بسا این اشتباهات یا حتی یک تپق خنده دار فضای سخنرانی را جذاب تر نماید.

2.ارزش های فردی شما برابر با سخنران خوب بودن نیست.

اگر شما مشغول خواندن این مقاله هستید احتمالا یک حرفه‌ای موفق هستید که تا کنون موفقیت های زیادی کسب نموده اید و حالا سعی دارید مهارت سخنرانی خود را ارتقا ببخشید . پس بدانید سخنرانی بخش کوچکی از توانمندی های حرفه ای شماست و توجه نمایید سخنران خوب بودن هیچ ارتباطی با ارزشهای فردی شما ندارد و اگر سخنرانی آن طور که شما انتظار نداشتید پیش نرفت شما همچنان همان فرد با ارزش سابق هستید که می‌تواند با تمرین و یادگیری در سخنرانی بعدی به سخنرانی خود بهبود بخشید.

3.پرهیز کنید از عصبانیت در مقابل هر آنچه شما را عصبی می‌کند.

این به این معنی نیست که عصبی نشوید چرا که عصبانیت در اکثر مواقع  رفتاری غیر ارادی است .بلکه میخواهیم بگوییم عصبانیت خود را به قدرت و هیجان در صحبت هایتان در مقابل جمع تبدیل نمایید .اغلب عصبانیت در سخنرانی از کمبود اعتماد به نفس سر چشمه میگیرد و حال وقت این است که از آن بدرستی استفاده گردد .عصبانیت جریان آدرنالین را در خون بالا میبرد و آدرنالین می تواند باعث ایجاد انرژی گردد و اگر به دنبال کاهش استرس هستید باید این آدرنالین را به شور و شوق در اجرای خود تبدیل نمایید.

4.از تلاش کردن برای حفظ کلمات دست بردارید.

نیازی به بکاربردن عین کلمات متن سخنرانی نیست.این کار تنها باعث ایجاد عصبانیت و استرس در شما می‌گردد. اگر سعی داشته باشید دقیقا همان کلمات به کار برده شده در متن سخنرانی را بکار بگیرید با فراموش کردن یک لغت تمام متن را فراموش خواهید کرد و رشته کلام را از دست میدهید اگر محتوای مورد نظر را با کلام خود بگویید مطمئناً آرامش بیشتری در حین سخنرانی خواهید داشت.

5.سخنرانی به شیوه خواندن کلمه به کلمه نخوانید.

تفاوت زیادی بین خواندن و صحبت کردن وجود دارد که کاملا توسط مخاطب قابل درک می باشد. خواندن خشک ریسک سخنرانی در مقابل مخاطب را بالا می‌برد و باعث می‌شود مخاطب در مقابل محتوا و شخصیت شما ایستادگی نماید و شانس شما را برای بهتر شدن سخنرانی کاهش می‌دهد. پس بهتر است برای کاهش استرس از سخنرانی به این شیوه جلوگیری نمایید.

منبع مطالعه شده در تدوین این مقاله: psychologytoday.com

گردآوری: سارا انوشه