2.6/5 - (5 امتیاز)

مسابقه سخنرانی تریبون با هدف ارتقای مهارت‌های سخنوری، فن بیان و ارتباط موثر، برای هفتمین سال پیاپی برگزار شد. در این مسابقه آموزشی-رقابتی 1315 نفر از سراسر کشور در دو بخش دانش‌آموزی و بزرگسال شرکت کردند و در بازه زمانی خرداد تا مهر 98 طی سه مرحله، مهارت‌های سخنوری و فن بیان را در کارگاه‌های آموزشی آموختند و سپس با یکدیگر به رقابت پرداختند.

مرحله فینال این مسابقه 24 مهر ماه 98 در تالار مولانا دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد و مشابه هر سال مورد استقبال بسیاری از دانشجویان و علاقمندانی از سراسر کشور وقرار گرفت.

در ابتدای این مراسم دکتر اصفهانی پور ریاست دانشکده مهندسی صنایع و سیستم های مدیریت دانشگاه صنعتی امیرکبیر به حاضران خوشامد گفت و از برگزاری چنین مسابقاتی در سطح دانشگاه‌های کشور استقبال کرد. ایشان خاطر نشان کردند که مهارت‌های ارتباطی موضوعی بسیار مهم است که کمتر در مدارس و دانشگاه‌ها به آن پرداخته می‌شود و مهارت سخنوری با وجود تأثیر زیادی که بر زندگی انسان‌ها دارد، آموزش اصولی و صحیحی برای آن وجود ندارد. وی افزود در مهندسی صنایع نیز این مهارت بسیار کاربردی است چرا که یک مهندس صنایع با توانایی سخنوری مناسب می تواند بسیار کارآمدتر از سایر مهندسی صنایع باشد.

در ادامه منصور ضابطیان به نمایندگی از هیئت داوران چند دقیقه‌ای برای مخاطبان به ایراد سخنرانی پرداخت. او با تأکید بر اینکه انتظار این استقبال تماشاگران را در ابتدای صبح یک روز کاری نداشته است، از علاقمندی مخاطبان به چنین برنامه‌هایی استقبال کرد. ضابطیان در ادامه توضیح داد که سال 94 هم به عنوان داور حضور داشته و از پیشرفت و گسترده شدن مسابقه تریبون خشنود است. او مسابقه را چالشی برای تقویت مهارت‌های ارتباطی و سخنوری دانست و از برگزارکنندگان مسابقه تقدیر کرد.

در روز فینال این مسابقه 10 فینالیست بزرگسال و 5 فینالیست بخش دانش‌آموزی سخنرانی خود را ارائه دادند.
در ابتدا هر فینالیست سخنرانی 4 دقیقه و 30 ثانیه‌ای خود را با موضوعی آزاد برای حاضران ارائه می‌داد. سپس همه فینالیست‌های بزرگسال مراحل سخنرانی بداهه را انجام دادند؛ به این شکل که ابتدا یک کلمه به قید قرعه از داخل تُنگ برداشته و 3 دقیقه فرصت فکر کردن داشتند و سپس می‌بایست 3 دقیقه در مورد آن کلمه صحبت نمایند.

اسامی فینالیست‌های بخش بزرگسال مسابقه سخنرانی کشوری تریبون 98:

(به ترتیب ورود به صحنه)

🏅 عاطفه عبداللهیان
🏅 یاسمن سامانی پور
🏅 جمشید پورجواد
🏅 پریسا خان محمدی
🏅 محسن صادقیان
🏅 سینا میرمحمدی
🏅 محدثه سلطان زاده
🏅 بتول ناصری
🏅 نوید معافیان
🏅 محمدحسین (نیما) لریجانی

اسامی فینالیست‌های بخش دانش‌آموزی مسابقه سخنرانی کشوری تریبون 98:

(به ترتیب ورود به صحنه)

🏅 فرزانه کمندانی
🏅 فروغ سادات حجازیان
🏅 مهدیس آفرد
🏅 علیرضا سرفرازیان
🏅 سما صامت

در مرحله تصاویر بداهه نیز هر شرکت‌کننده روی تصاویری که از قبل ندیده است، می‌بایست صحبت کند و آن‌ها را به یکدیگر ارتباط دهد. این بخش از مسابقه بسیار دشوار بوده و نیازمند توانایی‌های زیادی مانند قوه تخیل و ادراک، هوش هیجانی، دایره واژگان گسترده و… است.

این مسابقه با حضور بیش از 700 تماشاگر و داوری افرادی چون نیما کرمی، منصور ضابطیان، فرزانه سادات معصومیان، دکتر یحیی علوی، ژان بقوسیان، مهدی صادقلو و علیرضا سخنوران برگزار شد و در نهایت با تجمیع آرای داوران و تماشاگران نفرات زیر به عنوان برگزیدگان هفتمین دوره مسابقه سخنرانی کشوری تریبون اعلام شدند:

نفرات برتر بخش بزرگسال:
1- بتول ناصری
2- محمدحسین لریجانی
3- پریسا خان محمدی

نفرات برتر بخش دانش‌آموزی:
1- علیرضا سرفرازیان
2- فروغ سادات حجازیان
3- مهدیس آفَرد

همچنین بنا به سنت چندساله مسابقه، برترین شرکت‌کنندگان در حوزه‌های تخصصی نیز معرفی شدند:

  • بهترین محتوا: رضا پورمحمدی
  • بهترین اسلایدسازی: محمدحسین مالکی
  • خلاقانه‌ترین سخنرانی: یاسر کشکولی
  • شجاع‌ترین سخنران: سعیده دشتبانی

لازم به ذکر است در اواخر مسابقه سعیده دشتبانی با وجود مشکل جسمانی که داشت، به عنوان شجاع‌ترین سخنران روی سن آمد و برای مخاطبان چند دقیقه‌ای صحبت کرد. او از مشکلی که از کودکی برایش پیش آمده بود و تمام زندگی‌ش را تحت شعاع قرار داده بود، سخن گفت و اینکه مدتیست اجازه نمی‌دهد این معلولیت تأثیر خاصی روی فعالیت‌هایش بگذارد؛ بدین شکل که اکنون در یک شرکت مشغول به کار است و فعالیت اجتماعی خوبی نیز دارد. سخنرانی او به شدت مورد تشویق مخاطبان قرار گرفت و آن‌ها چند دقیقه ایستاده سعیده دشتبانی را تشویق نمودند.

از آن جایی که یکی از رسالت های مسابقه سخنرانی تریبون، شناسایی استعدادها و کمک به رشد و پرورش آن هاست. قبل از مسابقه با برخی از نمایندگان شرکت های معتبر هماهنگ شده بود تا برای جذب منابع انسانی در این برنامه حضور یابند.
در همین راستا نفراتی از 8 شرکت مختلف به همراه چند مدیرتولید شبکه های تلویزیونی در این برنامه شرکت کردند. بنا شد تا در صورت تمایل همکاری هایی در آینده با برندگان این مسابقه صورت پذیرد.