5/5 - (1 امتیاز)

پیش از این در مورد کسب اعتماد به نفس که بدیهی ست صحبت کردیم که یک رکن اساسی سخنرانی است و یک سخنران خوب حتما و الزاما می بایست اعتماد به نفسی در حد و اندازه ای داشته باشد تا بتواند با آرامش با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند.
و گفتیم که کسب این اعتماد به نفس اکتسابی بوده و شما با برخی پندارها، تمرین‌ها، یادداشت‌ها و حتی تلقین‌ها، می‌توانید اعتماد به نفسی در حد و اندازه مناسب کسب و آن را در خویش احساس کنید.

در مطلب پیشین وعده دادیم ادامه بحث اعتماد به نفس را با سرفصل‌هایی پی بگیریم که ان شاءالله دراین مقاله تقریبا به صورت خلاصه این مبحث را به پایان می‌رسانیم. البته توجه داشته باشید که اعتماد به نفس و آمادگی ذهنی رکنی اساسی ست که چنان روح بر بدنه ی تکنیک های سخنرانی دمیده می‌شود و همواره مورد توجه می بایست قرار بگیرد.

کسانی که در دقیقه ی آخر ، اعتماد به نفس به دست می‌آورند :

بخش اصلی آمادگی ذهنی برای سخن گفتن در میان جمع را می توان پیش از سخنرانی انجام داد. با ذکر چند نکته که رعایت کردن آنها سبب آرام کردن اعصاب و بهبود عملکرد، درست پیش از لحظه شروع سخنرانی می‌شود، می‌توانیم در بدست آوردن اعتماد به نفس قدری به شما کمک کنیم.

بررسی اتاق یا سالن سخنرانی

سعی کنید زودتر به محل سخنرانی بروید و سالن، تالار یا اتاق سخنرانی را بررسی کنید. روی سن قدم بزنید، پشت تریبون بایستید، در اطراف اتاق چشم بگردانید و خودتان را جای مخاطبان در جای جای اتاق یا سالن قرار دهید.
با برخی از افرادی که زودتر به سالن آمده اند مصاحبه کنید و از آنها بخواهید بگویند از کجا آمده اند، شغلشان چیست؟ سن آنها و … . نام آنها را بخواهید و خود را نیز معرفی کنید. هر قدر این مصاحبه و گفت و گو بیشتر و دوستانه تر باشد آرامش بیشتری خواهید داشت. انگار که حس کنید در جمع دوستانه‌ای در حال سخنرانی هستید.
این موضوع آنقدر به شما کمک می‌کند که اگر دلهره‌ای هنگام سخنرانی داشتید، سریع به دوستانی که پیش از سخنرانی یافتید چشم بدوزید و با نگاه کردن به چهره آنان یا لبخند زدن به آنها از اضطراب خود بکاهید و با تمرکز، آرامش و تسلط بیشتری به ادامه سخنرانی بپردازید.

به خودتان روحیه بدهید

دقیقا پیش از این که شما را معرفی کنند و برای سخنرانی از شما دعوت کنند تا پشت میکروفون یا تریبون بیایید یا حتی بخواهند که سخنرانی خود را آغاز کنید با خودتان بگویید “این یک سخنرانی بی نظیر است! دیگر نمیتوانم بیش از این صبر کنم! سخنرانی بی نظیری خواهد بود”

چندین بار با خودتان بگویید ” خودم را دوست دارم ، من بهترین هستم ، خودم را دوست دارم”

این عبارات را نه از روی اجبار که قطعا بی روح و احساس است؛ بلکه با تمام انرژی، آنگونه ای که از ته دل به آن اعتقاد دارید بگویید، انگار که می‌خواهید یک نفر را متقاعد کنید.

هرچه با احساس بیشتری با خودتان سخن بگویید، ضمیر ناخودآگاه و رفتارتان تحت تاثیر مثبت بیشتری قرار خواهد گرفت.

انگشتان پاهایتان را تکان بدهید

یکی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس و کاهش ترس و دلهره این است که پیش از سخنرانی انگتان پاهایتان را تکان بدهید. در واقع ، وقتی حقیقتا خوشحال و هیجان زده هستید، به ویژه در دوران کودکی و طفولیت، انگشتان پاهایتان را تکان می‌دهید. تکان دادن انگشتان پا پیش از سخنرانی شما را خوش بین تر و مشتاق‌تر می‌کند. این کار سبب می‌شود لبخند بزنید و خوشحال شوید. این یکی از راز و رمزهاییست که تنها می دانیم اگر چنین کنیم چنان نتیجه ای می دهد، سبب آن را به طور دقیق نمی‌دانیم و فقط میدانیم که چنین است.
به خاطر داشته باشید درست همان‌گونه که احساسات، اعمال را به وجود می آورند، اعمال هم احساسات را به وجود می آورند.

شانه هایتان را نرمش دهید

چون بیشترین تنش افراد در کمر و شانه ها تجمع می‌کنند، می‌توانید پیش از سخنرانی با چندین بار تکان دادن شانه‌ها، خودتان را آرام کنید. دست‌هایتان را باز کنید و ببندید، حرکت دهید. دستانتان را جلو خود نگاه دارید، انگار می‌خواهید از دستانتان آب بچکد، به نظر می‌رسد این کار تنش و استرس را کاهش می‌دهد.

وقتی همه این کار هارا انجام دادید: نفسی عمیق کشیدید، شانه ها و دست‌ها و انگشتان پا را تکان دادید، آرام آرام شادمان و پر انرژی خود را آماده سخنرانی کنید.

صاف بایستید

وقتی برای سخنرانی کردن از جایتان بر می‌خیزید، سرتان را صاف نگه دارید. این بسیار مهم است در اولین تاثیری که شما بر مخاطب می‌گذارید و حتی تاثیری که خودتان در افزایش اعتماد به نفس خود دارید.

مخاطبان را به خاطر داشته باشید

پی راهی بگردید که با آن بتوانید از منظر ذهنی خودتان را قدرتمندتر از مخاطبان فرض کنید. این مهم هم در افزایش اعتماد به نفس شما موثر است و هم در آرامشی که مخاطب می‌گیرد، خود را با شما همراه می کند و میداند که شما اویی هستید که باید به سخنان شما گوش کند و بیاموزد.
مثلا پیش از آغاز سخنرانی فکر کنید و تصور کنید مخاطبان به شما بدهکارهتند و همه آمده اند تا از شما وقت بیشتری بگیرند.

تشکر کنید

یکی از بهترین راه های افزایش اعتماد به نفس در مقابل مخاطبان این است که در ذهنتان از آنها برای این که  به شما فرصت سخنرانی داده اند تشکر کنید. به خودتان بگویید ” از این که فرصت سخنرانی برای این افراد را دارم خیلی ممنونم . متشکرم ! سپاسگزارم! ممنونم!” تصور کنید واقعا به مخاطبان خود اهمیت می دهید . چند بار به خودتان بگویید ” مخاطبانم را دوست دارم ، دوستشان دارم ، به آنها عشق می ورزم”

سخنرانان حرفه ای با این موضوع آشنا هستند که وقتی برای سخنرانی برای صحبت کردن از جا بر می خیزند ، همیه به این نعمت بی نظیر که میتوانند ایده هایشان را با مخاطبان در خورد توجه در میان بگذارند فکر کنند.
اگر برای مهلتی که برای سخنرانی در اختیار شما قرار داده شده است ، شاکر باشید با بیان هر واژه خوش بین تر و مشتاق تر و پرانرژی تر خواهید بود.

هرقدر شما احساس را چاشنی کار خود کنید آرامتر و مسلط ترید ، صادقانه تر دوست داشته باشدی و به آنها اهمیت بدهید ، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

سخنرانی درباره شما نیست

در آخر به خاطر داشته باشید سخنرانی در باره شما نیست، درباره مخاطبان است، درباره آنها. خودتان، دغدغه‌های شخصی شما و این که مخاطبان درباره شما چه فکری می‌کنند را از یاد ببرید. به جای آن به لحاظ ذهنی و عاطفی وارد ذهن مخاطبانتان بشوید فقط  و به آنها فکر کنید.

وقتی مخاطبانتان را افراد بی‌نظیر، استثنایی، خونگرم، خوشرو و جالب در نظر می‌گیرید، این طرز تفکر را خواهید داشت که بیشتر به مخاطبان تا دغدغه‌های خود توجه کنید. ترستان اینگونه از بین می‌رود، با اعتماد به نفس، صمیمی و آرام می‌شوید. در این صورت یکی از بهترین سخنرانان در حوزه کاری خود خواهید بود.

برخورد مناسب و قوی با مخاطبان

توجه به مخاطبان بسیار امر مهمی است که پس از تکنیک‌ها و ترفندهای افزایش اعتماد به نفس و تمرین بیشتر می‌بایست به این وجه از تمرین سخنرانی توجه داشت . چیزی که باعث می‌شود شما مخاطب را همراه خود داشته باشید، چیزی که یک سخنران را در نظر دیگران جذاب می‌نماید همین است که مخاطب حس کند این سخنران می‌داند ولی این کافی نیست، سخنران علاوه بر این که می‌داند چه بگوید حتی با اعتماد به نفس کامل اما باید بداند چگونه بگوید و چه کند که مخاطب همراه او باشد، احساس خستگی نکند.

یکی از مهم‌ترین عوامل در برخورد و تاثیرگذاری بر روی مخاطب، اولین برخورد است. چرا که هرگز فرصت ایجاد مجدد یک تاثیر خوب اولیه را نخواهید داشت. و حتما شنیده‌اید که سالی که نکوست از بهارش پیداست.
زمانی که سخنرانی را آغاز می‌کنید، باید همه چیز را برای ایجاد تاثیر اولیه و مثبت بر مخاطبان متمرکز کنید. این امر آنها را برای گوش دادن به حرف‌های شما و تحت تاثیر قرار گرفتن به وسیله آنها مشتاق و آماده می‌کند.

در بحث‌هایی که پس از این پی خواهیم گرفت در مورد چگونگی معرفی خود در آغاز سخنرانی سخن می‌گوییم. خواهیم گفت که پس از معرفی چه کنیم و چگونه سخن را پی بگیریم تاثیر بیشتری در مخاطب خواهیم داشت و جذابیت بیشتری به سخنرانی خود می‌بخشیم.
لباس ما چقدر می‌تواند در نظر مخاطب تاثیر گذار باشد؟ خواسته‌های مثبت را چه هستند و چگونه آن‌ها را به وجود بیاوریم؟ ماهیت جملاتی که به کار می‌بریم در آغاز سوالی باشد یا خبری؟ یا هیجان انگیز؟ به چه اتفاقاتی اشاره کنیم؟ بسته به شرایط چگونه سخنرانی را هدایت کنیم؟ که در مطالب بعدی به صورت مفصل در این حوزه سخن خواهیم گفت.

****************************************************************

جمع بندی:

در پایان بحث اعتماد به نفس، برایان تریسی اینگونه جمع‌بندی می کند که:

تناسب ذهنی مثل تناسب جسمی و بر پایه مجموعه ای از تمرین هاست که می‌بایست به صورت مکرر انجام شوند. وقتی برای آرامش و تسلط ذهنی پیش از سخنرانی، این روش ها و تکنیک‌ها را به کار می‌برید، با گذر زمان به زودی احساس آرامش، اعتماد به نفس و تسلط کامل خواهید داشت.