5/5 - (3 امتیاز)

زمان پیشنهادی : 4-5 دقیقه

نویسنده: حامد عراقی

کلمات کلیدی : نطق آسانسوری، نطق 30 ثانیه‌ای

 

از تیترِ مقاله مشخص است که ما سعی داریم به دو موضوع اشاره‌کنیم. اولین بخش یا همان نطق، بیانگرِ توانایی خوب و مؤثر صحبت کردن و قسمت دوم آن (آسانسوری)، اشاره به زمان کوتاه و گذرای فرد در ارائه نطق اولیه دارد. که در برخی موارد از آن، با عنوان نطق 30 ثانیه‌ای نیز یاد می‌شود.

در پشت پرده‌ی ایده نطق آسانسوری این نکته نهفته است که شما می‌بایست آماده‌باشید تا اطلاعات خود را هرلحظه، هرکجا و به هرکس که بخواهید منتقل کنید حتی داخل آسانسور. چراکه اگر بخواهید با افراد مهم و برجسته ملاقات داشته باشید عموماً این زمان بسیار محدود و یا حتی در حین راه رفتن خواهد بود. پس چه خوب است که خود را برای قرار گرفتن در آن شرایط مهیا کرده باشید.

صحبتی که در عین واضح و سلیس بودن می‌بایست خلاصه و مفید نیز باشد یعنی شما باید بتوانید درزمانی که یک آسانسور از  طبقه پایینِ ساختمانی به بالای آن می‌رسد مفاهیم مدنظرتان را به‌طرف مقابل خود منتقل کرده باشید.

این مذاکره چند ویژگی بارز نیز دارد:

  • عموماً بیشتر از 25 الی 30 ثانیه نیست.
  • حدوداً به 80 الی 90 کلمه ختم می‌شود.
  • تقریباً 8 الی 10 خط جمله خواهید داشت.

شما در این زمان کم باید چند مورد را به‌سرعت یادآوری کنید:

  • اینکه شما چه کسی هستید؟
  • به دنبال چه چیزی هستید ؟
  • چگونه می‌توانید سازمان یا شرکت هدف را به سودآوری بیشتری برسانید؟

 

به عبارتی باید در این زمان محدود تلاش کنید تا در ابتدا، با معرفی و بیان اهداف خود، فرد مقابل را به گوش کردن به صحبت‌هایتان مشتاق کنید. وقتی‌که توانستید توجه وی را به خود جلب کنید به بیان ارزش‌افزوده‌ای که فرد می‌تواند از تعامل با شما به دست آورد بپردازید.

برای اینکه بتوانید از آن زمان اندک بهترین استفاده را کنید می‌بایست از برخی از اصول و رفتارهای لازم مطلع باشید. برای مثال در این زمان باید از چه‌کارهایی پرهیز کرد؟ چگونه سؤال بپرسیم؟ نحوه پوششمان به چه طریقی باشد ؟ و…

در مقاله‌های بعد سعی داریم تا با بررسی این قبیل رفتارها به شما در این راه کمکی کرده باشیم. اما طبق روال هر مقاله تمریناتی در پایان‌بخش آمده است که می‌بایست قبل از خواندن مقاله‌های بعدی آن‌ها را انجام دهید.

تمرین:

  • بخشی از کارهای روزانه خود را جلوی یکی از دوستان خود و یا در مقابل آیینه  و در مدت 25 الی30 ثانیه شرح دهید.
  • کارهای روزانه یک هفته خود را به پارت‌های 30 ثانیه‌ای تقسیم کرده و برای اعضای خانواده خود شرح دهید. (به این صورت که برای مثال در روز جمعه در 7 پارت 30 ثانیه‌ای کارهای هرروز را جداگانه توضیح دهید. (هرروز، یک بخش) )