گزارش روز فینال مسابقه سال ۱۳۹۵

گزارش مسابقه سخنرانی تریبون سال ۹۵

بر آن شدیم تا با ایجاد چالش جذاب سخنرانی در مقابل صدها مخاطب و رقابت با دیگر علاقه مندان به این حوزه، بازدهی آموزش را بالا برده و افراد را تشویق کنیم تا با شرکت در مسابقه، سطح کیفی مهارت سخنوری خود را بیازمایند.

ثبت نام چهارمین دوره مسابقه سخنرانی تریبون از 25 اردیبهشت ماه 95 همزمان با روز بزرگداشت استاد سخن، حکیم ابوالقاسم فردوسی، آغاز شد و تا 10 مرداد ماه ادامه پیدا کرد. در این دوره از مسابقه حدود 900 نفر برای شرکت در مسابقه ثبت نام نمودند؛ به طوری که بیش از 550 نفر در بخش دانشجویی و بیش از 300 نفر در بخش دانش آموزی شرکت کردند.

پس از ثبت نام، برای تمامی شرکت کنندگان، دوره یک روزه رایگان آموزش سخنرانی و فن بیان در دانشگاه تهران برگزار شد تا با مهارت های اولیه سخنرانی آشنا شوند و مشکلات خود را در این زمینه برطرف نمایند. علاقمندان به آموزش بیشتر در این حوزه می توانستند در دوره های آموزش سخنرانی و فن بیان شرکت نمایند.

بخش اول مسابقه (مرحله تست سخنرانی) به صورت حضوری و یا ارسال ویدئوی نمونه سخنرانی برگزار شد. بدین صورت که شرکت کنندگان در مسابقه در صورت انتخاب تست حضوری، در روزهای آغازین مرداد ماه، با هماهنگی تیم اجرایی در دانشگاههای امیرکبیر، تهران و شریف حضور یافته و یک سخنرانی چند دقیقه ای (با موضوع دلخواه) ارائه نمودند. در صورتی که شرکتکنندگان امکان حضور در روزهای تست را نداشتند، یک ویدئوی 4 تا 5 دقیقه ای از سخنرانی خود را به دبیرخانه مسابقه ارسال کردند. کارشناسان حوزه سخنرانی و مدرسان دوره های آموزشی، پس از بررسی سخنرانی تست شرکتکنندگان نقاط قوت و ضعف آن ها را بیان نموده و این موارد به وسیله دبیرخانه برگزاری مسابقه، به شرکت کنندگان ارائه شد.

در مرحله نیمه نهایی مسابقه که به صورت حضوری و پس از برگزاری دوره های آموزش سخنرانی و فن بیان (مخصوص علاقمندان به یادگیری مهارت های این حوزه) انجام شد، تمامی شرکت کنندگان در دانشگاه حضور یافته و سخنرانی 7 الی 10 دقیقه ایِ از پیش تعیین شده ی خود را ارائه نمودند. این سخنرانی ها موضوعات متنوع و جالبی داشت که شنیدن و دیدن آن برای مخاطبان و داوران بسیار جذاب بود.

داوری مرحله نیمه نهایی کار سختی برای داوران بود؛ زیرا می بایست از بین نزدیک به 1000 نفر، 20 نفر برتر را انتخاب می کردند. به همین دلیل فرآیند داوری و تجمیع نظر چند داور و انتخاب نفرات برتر یک هفته به طول انجامید و اختلاف امتیازات و سطح سخنرانی نفرات برتر فاصله اندکی با نفرات بعدی داشت؛ به طوری که بعضاً یکی دو اشتباه کوچک موجب کنار رفتن سخنران از جمع نفرات برتر می شد.

اما تقریباً تمامی شرکت کنندگان بر جالب بودن حضور در این چالش، آشنایی با سبک سخنرانی سایر افراد، بالا بودن سطح مسابقه و رقیبان و افزایش سطح دانش و تجربه خود در سخنرانی اذعان داشتند.

بنابراین 15 نفر برتر در بخش دانشجویی و 5 نفر برتر در بخش دانش آموزی به مرحله نهایی (فینال) راه یافتند.

مرحله فینال مسابقه سخنرانی تریبون روز چهارشنبه 14 مهر ماه 1395 در تالار بزرگ فردوسی دانشگاه تهران با حضور 1000 تماشاگر برگزار شد. تماشاگرانی که برخی از آنها شرکت کنندگان مسابقه سخنرانی بودند و بنا بر قانون مسابقه، از اینکه به مرحله فینال راه یافته اند یا نه، خبر نداشتند و این موضوع جذابیت مسابقه را دو چندان می کرد.
داوران مرحله نهایی عبارت بودند از: رضا رشیدپور، امیر کربلایی زاده، دکتر محمود احمدی (ریاست دانشکده خبر)، دکتر احمد حلت (مدیرمسئول مجله موفقیت)، فرزانه معصومیان، جمال قمری و دکتر یحیی علوی.

1.1

2.1

در این مرحله نفرات راه یافته به فینال با یکدیگر به رقابت پرداختند. فینالیست ها ابتدا اجرای 4:30 با موضوع از پیش تعیین شده خود را ارائه کردند.

3.1

سخنرانی شرکت کنندگان موضوعات مختلفی را در بر می گرفت؛ از اسمایلی های شبکه های مجازی تا میلیاردرهای خودساخته… بسیاری از آنها برای انتخاب موضوع مدتها فکر کرده و با افراد بسیاری مشورت کرده بودند و با اینکه نمی دانستند جزء فینالیست ها هستند یا نه، برای اجرای نهایی تمرین زیادی کرده بودند.

4.1

تماشاگران به صورت پیامکی سخنرانانی را که به نظرشان بهترین عملکرد را داشتند انتخاب کرده و به سامانه مسابقه سخنرانی (که به وسیله شرکت رهنما ساخته شده بود) ارسال نمودند.

با تجمیع نظر تماشاگران و داوران، 3 نفر برتر بخش دانش آموزی و 5 نفر برتر بخش دانشجویی انتخاب شدند. سپس این 5 نفر کلمه ای را به قید قرعه از داخل گوی بیرون آورده و پس از 3 دقیقه فکر کردن در مورد کلمه، 3 دقیقه فرصت داشتند تا در مورد آن برای مخاطبان سخنرانی کنند.

5.1

این قسمت از مسابقه کلمات جالبی مانند New Folder، باشگاه، سیفون، در باز کن، Easy Life، کمربند و … به قید قرعه انتخاب شدند که سخنرانی افراد در مورد این کلمات و طنز نهفته در برخی کلمات و سخنرانی ها، موجب ایجاد فضایی جالب در مسابقه شد.

6.1

در مرحله آخر نیز با اسلایدهای آماده شده ای که از قبل با آن روبرو نشده اند، مواجه شده و باید به صورت متوالی در مورد اسلایدها صحبت کنند. ایجاد ارتباط بین اسلایدهایی که شاید به ظاهر با یکدیگر مرتبط نباشند ولی می توان با انتخاب مفاهیم خاص بینشان پیوندی برقرار کرد، کار ساده ای نبود ولی نفرات برتر مسابقه سخنرانی سعی کردند روندی مناسب برای سخنرانی خود انتخاب نمایند.

7.1

 

در نهایت و پس از مشورت داوران با یکدیگر، امتیازات 5 نفر برتر جمع بندی شده و نفرات اول تا سوم دو بخش دانشجویی و دانش آموزی اعلام شدند.

نفرات برتر بخش دانشجویی:

  • بهروز خدابخشی
  • فرشید فرجی
  • مائده آژیری

نفرات برتر بخش دانش آموزی:

  • هدیه حیدری
  • فاطمه سلامی زاده
  • پارسا میرزایی