گزارش روز فینال مسابقه سال ۱۳۹۳

گزارش مسابقه سخنرانی تریبون سال ۹۳

دومین مسابقه سراسری سخنرانی سخن‌سواران عصر روز پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه مصادف با سالروز بزرگداشت حکیم ابولقاسم فردوسی و با داوری استاد علی محمد بیدارمغز سخنران و مدرس تشریفات کاربردی بین المللی، دکتر شاه منصور خواجه اوف عضو سازمان فرهنگی اکو تاجیکستان، دکتر مشایخی استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد  در سالن جابربن‌حیان از ساعت ۱۴ الی ۱۹ برگزار شد.

شاه­ منصورخواجه ­اوف عضو سازمان فرهنگی اکو تاجیکستان نیز در بخشی از این مراسم به سخنرانی در خصوص فردوسی پرداخت و عنوان کرد ما افتخار می­کنیم که فارسی زبان هستیم و فردوسی را می­شناسیم. وی اشاره کرد در یک خانواده تاجیک برای نام‌گذاری کودک از اسامی شاهنامه بسیار استفاده می­شود و بزرگترین کتابخانه کشور تاجیکستان فردوسی نام دارد، همچنین عنوان کرد در مدارس تاجیکستان دانش آموزان از سال اول با فردوسی آشنا می­شوند.

در این دوره از رقابت‌ها که بیش از ۴۰ مدعی سخنرانی با ارسال کلیپ­های ۳ دقیقه­ای از سخنرانی خود مورد قضاوت تیم داوری قرار گرفته بودند؛ در نهایت ۱۰ نفر همراه ۲ نفر برگزیده بخش مردمی مسابقه به مرحله نهایی راه یافتند. در این مسابقه برای آموزش و تمرین اصول استفاده از طنز، مثال و داستان در سخنرانی در کارگاه آموزشی طنز در سخنرانی با تدریس مجری رویداد، آقای حسین کلهر شرکت کردند.

ترتیب ارائه سخنرانان به وسیله قرعه کشی انجام شده در سالن مشخص شد.

سخنرانان نیز با موضوعات متنوعی از جمله زبان بدن، وجدان، اولین بودن، سکوت علامت رضاست و …  سخنرانی خود را ارائه نمودند و همزمان مورد داوری هیات داوران و داوری زنده پیامکی بیش از  ۳۰۰ تماشاچی قرار گرفتند. در این رقابت، داوران با استفاده از سیستم آنلاین نصب شده بر روی تبلت اقدام به ثبت نظر خود می‌نمودند.

ارائه سینا حسن‌زاده در باب اول بودن

پس از ارایه سخنرانان و مطرح شدن نظریات داوران در باب سخنرانی ها زمان استراحت فرا رسید.

نظرسنجی پیامکی جشنواره طراحی پوستر

برنامه پس از بازگشت حضار به داخل سالن با سخنرانی دکتر شاه‌منصور خواجه اُف نماینده‌ی تاجیکی سازمان فرهنگی اِکو ادامه پیدا کرد. از دوازده مدعی سخنرانی ۵ نفر به مرحله دوم مسابقه راه یافتند. در این مرحله به صورت بداهه در خصوص موضوعی که همان موقع به آنها داده شده بود و هر یک تنها ۱۰ دقیقه فرصت تحقیق، جمع‌بندی و آماده سازی ارائه خود را داشتند و پس از داوری  این افراد، استاد بیدار مغز(سخنران مبانی تشریفات بین‌المللی) نکاتی را درمورد پوشیدن لباس سخنران و آداب ارتباطی در مراسمات مختلف ایرادکردند.

این رویداد پرشکوه حتی تیم خبری شبکه دوی صدا و سیما را نیز به سالن جابربن حیان دانشگاه صنعتی شریف کشانده بود تا از دومین رقابت سراسری سخن‌سواران در تهران مستند تهیه کنند.

در این بین مهندس امانی مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری شریف، با توجه به نیاز شرکت‌ها برای فروش محصولات و خدمات بر ضرورت فراگیری توانایی‌های سخنرانی و فن‌بیان برای مدیران کسب‌وکارها تاکید ویژه‌ای داشت. وی با بیان نقش سخنرانی و تاثیرگذاری مخاطبان صندوق سرمایه‌گذاری شریف عنوان کرد؛ توانایی در ارائه و معرفی محصول به سرمایه‌گذار و مشتری یکی از مهمترین ملاک‌های ما برای جذب طرح‌ها و افراد مختلف برای همکاری است.

سخنرانی مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری شریف

پس از مشخص شدن دونفر برنده، مرحله‌ی سوم مسابقه در ساعت ۱۷:۴۵  درحالی آغاز شد که نفس‌ها در سینه حبس شده و همه‌ی حضار منتظر بودند ببینند در مرحله ی سوم چه چالشی در انتظار فینالیست‌ها خواهد بود! در این مرحله برای هر یک از دو نفر پاورپوینتی با چهار عدد عکس نامرتبط آماده شده بود که فینالیست‌ها می‌بایست بدون برگشت به عقب و تنها در مدت‌ زمان هفت دقیقه از دلِ این تصاویر، داستانی معنادار خلق می‌کردند. این قسمت که سخت‌ترین قسمت مسابقه بود با صدای همهمه و اعتراض به سخت بودن عکس‌ها توسط برخی از تماشاچیان همراه شد اما دونفرِ راه یافته به این بخش آنچنان با آرامش و تسلط شروع به داستان‌پردازی کردند که تعجب همگان را برانگیخت.

در پایان و پس از یک رقابت نفس‌گیر، آقای مجتبی شکوری با اختلاف بسیار نسبت به نفر دوم به جایگاه سخن‌سوار برتر سال ۹۳ دست یافت. وی که یک معلم بود در پایان مسابقه از خاطرات خود برای حضار نقل قول میکرد و خاطرنشان میکرد حتی در پشت چراغ قرمز نیز در حال حرف زدن است.

مسابقه در ساعت ۱۹ با مراسم تقدیر و تشکر از داوران و ۱۲ مدعی سخنرانی به پایان رسید.جایزه ی سخن‌سوار برتر سال به مبلغ ۱۰ ملیون ریال بود که از طرف مرکز کارآفرینی به مجتبی شکوری اهدا شد. بنیاد محترم فردوسی(شاخه توس) نیز به عنوان یکی از حامیان معنوی و مالی این مراسم دو بلیط رفت و برگشت با هواپیما به نفر اول مسابقه و همسر وی اهدا نمود.

مجتبی شکوریٰ سخن‌سوار برتر سال و همسر ایشان

 

لازم به ذکر است به موازات مسابقه، نظرسنجی پیامکی ۳۱ طرح راه یافته از بین ۷۰ طرح رسیده به دبیرخانه نخستین جشنواره طراحی پوستر مسابقه سخن‌سواران در حال برگزاری بود و در نهایت علیرضا وحیدزاده با پوستر الهام‌بخش خود توانست بیشترین رای را نسبت به رقبا از آن خود کند.