گزارش روز فینال مسابقه سال ۱۳۹۴

گزارش مسابقه سخنرانی تریبون سال ۹۴

ثبت نام سومین دوره مسابقه سخنرانی تریبون از 25 اردیبهشت ماه 94 همزمان با روز بزرگداشت استاد سخن، حکیم ابوالقاسم فردوسی، آغاز شد و تا 20 تیر ماه ادامه پیدا کرد.

در دوره سوم  مسابقه شرکت‌کنندگان نسبت به دوره‌های پیشین رشد چشمگیری داشته و حدود 450 نفر برای شرکت در مسابقه ثبت نام نمودند؛ این بار دیگر شرکت‌کنندگان محدود به یک دانشگاه نمی شدند و نه تنها از چند دانشگاه تهران، بلکه از سراسر کشور شرکت کننده در مسابقه سخنرانی حضور داشت.
 نکته جالب برای شرکت‌کنندگان این بود که برای تمامی آن‌ها بدون پرداخت هزینه جداگانه، دوره یک روزه آموزش سخنرانی و فن بیان در دانشگاه امیرکبیر برگزار می شد تا کسانی که در مسابقه شرکت می‌کنند، تا حدودی با قواعد سخنرانی آشنا شوند. دوره یک روزه رایگان روز 3 مرداد ماه با تدریس 4 نفر برگزار شد. در این دوره آموزشی فرزانه سادات معصومیان (گوینده رادیو و اخبار) در مورد لحن و تن صدا مطالبی را ارائه نمود؛ سپس جمال قمری روش های ارائه یک سخنرانی تأثیرگذار را بیان کرد و پویا ودایع زبان بدن در سخنرانی را توضیح داد. در آخر نیز حسین کلهر تکنیک های طنز در سخنرانی را ارائه نمود.

 

مسابقه سخنرانی تریبون 94

مسابقه سخنرانی تریبون

این دوره استقبال شرکت‌کنندگان را در پی داشت، به طوری که بسیاری از آن‌ها متقاعد شدند که مطالب جذاب زیادی در حوزه سخنرانی و فن بیان وجود دارد که نیازمند آموزش و یادگیری است و با وجود اینکه هیچ اجباری برای شرکت در دوره آموزش سخنرانی و فن بیان وجود نداشت، بسیاری از آن‌ها در این دوره‌های آموزشی (که در روزهای 4 تا 7 مرداد برگزار میشد) شرکت نمودند.

بخش اول مسابقه (مرحله تست سخنرانی) به‌صورت حضوری و یا ارسال ویدئوی نمونه سخنرانی برگزار شد. بدین صورت که شرکت‌کنندگان در مسابقه در صورت انتخاب تست حضوری، در روزهای نیمه دوم تیر ماه، با هماهنگی تیم اجرایی در دانشگاههای امیرکبیر، تهران و شریف حضور یافته و یک سخنرانی چند دقیقه ای (با موضوع دلخواه) ارائه نمودند. در صورتی که شرکتکنندگان امکان حضور در روزهای تست را نداشتند، یک ویدئوی 4 تا 5 دقیقه ای از سخنرانی خود را در آپارات آپلود کرده و لینک آن را به دبیرخانه مسابقه ارسال کردند. کارشناسان حوزه سخنرانی و مدرسان دوره‌های آموزشی، پس از بررسی سخنرانی تست شرکتکنندگان افرادی که سخنرانی آن ها کیفیت حداقلیِ لازم برای شرکت در مسابقه را داشت، می توانستند به مراحل بعدی راه یابند.

در مرحله نیمه‌نهایی مسابقه که در روزهای 4 تا 10 مرداد 94 به‌صورت حضوری (و برای علاقه‌مندان به یادگیری مهارت‌های این حوزه پس از برگزاری دوره‌های آموزش سخنرانی و فن بیان) انجام شد، تمامی شرکت‌کنندگان در دانشگاه حضور یافته و سخنرانی 7 الی 10 دقیقه‌ای از پیش تعیین‌شده‌ی خود را ارائه نمودند. این سخنرانی‌ها موضوعات متنوع و جالبی داشت که شنیدن و دیدن آن برای مخاطبان و داوران بسیار جذاب بود.

 

مسابقه سخنرانی تریبون
مرحله فینال مسابقه سخنرانی تریبون روز چهارشنبه 14 مردادماه 1394 در آمفی‌تئاتر ابوریحان دانشگاه صنعتی امیرکبیر با حضور 400 تماشاگر برگزار شد. تماشاگرانی که برخی از آن‌ها شرکت‌کنندگان مسابقه سخنرانی بودند و بنا بر قانون مسابقه، از اینکه به مرحله فینال راه‌یافته‌اند یا نه، خبر نداشتند و این موضوع جذابیت مسابقه را دوچندان می‌کرد.

شرکت‌کنندگان در دو بخش بزرگ‌سالان و دانش‌آموزی به رقابت پرداختند و پس از بررسی و داوری سخنرانی آن‌ها به‌وسیله اساتید حوزه سخنرانی و مدرسان فن بیان، 15 نفر برتر در بخش بزرگسالان و 5 نفر برتر در بخش دانش‌آموزی به مرحله نهایی (فینال) راه یافتند.

داوران مرحله نهایی عبارت بودند از: عادل فردوسی پور، محمدرضا شهیدی‌فر، محمدرضا شعبانعلی، دکتر محمود احمدی (ریاست دانشکده خبر)، منصور ضابطیان، فرزانه معصومیان

 

عادل فردوسی پور

مسابقه سخنرانی تریبون
در این مرحله نفرات راه‌یافته به فینال با یکدیگر به رقابت پرداختند. فینالیست‌ها ابتدا به‌قید قرعه کلمه‌ای را از داخل گوی بیرون آورده و پس از 3 دقیقه فکر کردن در مورد کلمه، 3 دقیقه فرصت داشتند تا در مورد آن برای مخاطبان سخنرانی کنند. این قسمت از مسابقه کلمات جالبی مانند وصیت، کرکره، مدال، پشه، بی‌بی، مدال، داور و … به‌ قید قرعه انتخاب شدند که سخنرانی افراد در مورد این واژه ها و طنز نهفته در برخی کلمات و سخنرانیها، موجب ایجاد فضایی جالب در مسابقه شد.

 

مسابقه سخنرانی تریبون
تماشاگران به‌صورت پیامکی سخنرانانی را که به نظرشان بهترین عملکرد را در مواجهه با کلمات داشتند و جذاب ترین سخنرانی را ارائه دادند، انتخاب کرده و به سامانه مسابقه سخنرانی ارسال نمودند. با تجمیع نظر تماشاگران و نظر کارشناسی داوران، 3 نفر برتر بخش دانش‌آموزی و 5 نفر برتر بخش بزرگسالان انتخاب شدند.

 

7.1

مسابقه سخنرانی تریبون

در مرحله آخر نیز با اسلایدهای آماده شده ای که از قبل با آن روبرو نشده اند، مواجه شده و باید به‌صورت متوالی در مورد اسلایدها صحبت میکردند. ایجاد ارتباط بین اسلایدهایی که شاید به ظاهر با یکدیگر مرتبط نباشند ولی می توان با انتخاب مفاهیم خاص بینشان پیوندی برقرار کرد، کار ساده ای نبود ولی نفرات برتر مسابقه سخنرانی سعی کردند روندی مناسب برای سخنرانی خود انتخاب نمایند.

 

مسابقه سخنرانی تریبون

در نهایت و پس از مشورت داوران با یکدیگر، امتیازات 5 نفر برتر جمع بندی شده و نفرات اول تا سوم دو بخش بزرگسالان و دانش‌آموزی اعلام شدند.

 

10.1

نفرات برتر بخش دانشجویی:

  • سینا حسن زاده
  • مینو خالقی
  • محمدرضا نوپوش

نفرات برتر بخش دانش‌آموزی:

1- زهرا سادات نعیمی – میلاد ثناگو (مشترکاً اول)

3- مریم قاسمی