گزارش روز فینال مسابقه سال ۱۳۹۷

گزارش مسابقه سخنرانی تریبون سال 97

  • ساعت 8 صبح، خارجی، محوطه دانشگاه صنعتی شریف

افراد زیادی در اطراف تالار جابر ابن حیان دانشگاه صنعتی شریف حضور دارند؛ اگر کسی نداند گمان می‌کند امروز موعد برگزاری آزمون کنکور سراسری است؛ یا دست کم جشن فارغ‌التحصیلی یک یا چند دانشکده قرار است برگزار شود! اما هیچ کدام از اینها نیست؛ امروز روز برگزاری فینال بزرگ‌ترین مسابقه سخنرانی کشور یعنی مسابقه سخنرانی تریبون است!

هیجان و استرس در چشمان حاضران کم و بیش دیده می‌شود، از دانش آموز کوچک 10 ساله تا پیرمرد 70 ساله!

یکی خودش شرکت‌کننده بوده و در مرحله نیمه‌نهایی خوب ظاهر شده و امروز امیدوار است نامش جزء فینالیست‌ها باشد. یکی پسرش در مسابقه شرکت کرده و به استعداد سخنوری او ایمان دارد. یکی دوستش شرکت‌کننده بوده ولی امید زیادی به فینالیست شدنش ندارد، با خنده به او می‌گوید: «تو که بعید میدونم امروز اسمتو بخونن، ولی برای سال آینده منو فینالیست بدون!»

هیچ کدام از حاضران نمی‌دانند که چه کسانی امروز به عنوان فینالیست‌های تریبون 97 انتخاب می‌شوند و قرار است روی صحنه تالار جابر و در برابر این همه تماشاگر سخنرانی کنند!

  • ساعت 8:20 صبح، داخلی، راهروهای دانشکده شیمی / آمفی‌تئاتر جابر ابن حیان

حاضران به صورت صف وارد آمفی تئاتر می‌شوند. حجم جمعیت همه را متعجب کرده است! میزان استقبال از مسابقه بیش از ظرفیت سالن است؛ بنابراین عده‌ای روی راهروهای آمفی‌تئاتر نشسته‌اند و برخی نیز ایستاده منتظر شروع مسابقه هستند. هیجان در بین حاضران موج می‌زند و در دل شرکت‌کنندگان به اوجش رسیده!
کسانی که چند ماه پیش در مسابقه شرکت کرده‌اند، آموزش دیده و تمرین کرده‌اند، مراحل مقدماتی و نیمه‌نهایی را پشت سر گذاشته‌اند و امروز امیدوارند تلاش‌هایشان نتیجه داده باشد. البته اغلب به هدف خود رسیده‌اند؛ همین که چیزهای زیادی آموختند و در فرآیند مسابقه رشد کرده‌اند برای بسیاری از شرکت‌کنندگان کافیست، اما عطش پیروزی در این چالش جذاب، چیزی نیست که به راحتی قابل فروکش کردن باشد!
داوران کم کم با تشویق حاضران وارد سالن می‌شوند: دکتر علیرضا آزمندیان….. دکتر یحیی علوی….. محمدپیام بهرامپور….. جمال قمری….. فرزانه سادات معصومیان….. مهدی صادقلو….. و نـــیما کـــرمی مجری محبوب و باسابقه تلویزیون.

حضور داوران هیجان را بیش از پیش به حاضران منتقل می‌کند. در بیرون از تالار برگزاری همچنان افراد زیادی حضور دارند و برخی در حال تمرین متن سخنرانی خود هستند و برخی با قدم زدن می‌خواهند استرس خود را کاهش دهند.

حضار تریبون ۹۷

همچنان بر جمعیت حاضر در سالن افزوده می‌شود، طوری که دیگر جای سوزن انداختن نیست! برگزارکنندگان مسابقه سالن دیگری را در کنار سالن اصلی تدارک می‌بینند تا تماشاگران جدید از آنجا و از طریق LCD مسابقه را تماشا کنند. جمعیتی که برای تماشای مسابقه آمده است حداقل 700 نفر تخمین زده می‌شود!

  • ساعت 8:40 صبح، داخلی، آمفی‌تئاتر جابر ابن حیان

صدا، تصویر و اسلاید چک شده و همه چیز برای شروع مسابقه آماده است. حاضران با اشتیاق منتظر شنیدن اسم خود به عنوان فینالیست هستند؛ چون مطابق رسم همیشگی تریبون، کسی خبر ندارد امروز سخنرانی دارد یا نه! بالاخره انتظارها فرا می‌رسد و پس از تلاوت قرآن و سرود جمهوری اسلامی ایران، شاهین شرافتی مجری فینال برنامه را شروع می‌کند:
«خانم‌ها آقایان سلام، صبحتون بخیر، به فینال مسابقه سخنرانی تریبون 97 خوش اومدید…»

  • ساعت 9 صبح، داخلی، آمفی‌تئاتر جابر ابن حیان

پس از صحبت‌های دبیر مسابقه و سخنرانی کوتاه دو تن از داوران، فرآیند مسابقه آغاز شد… اسامی فینالیست‌ها تک به تک خوانده می‌شود. برای اینکه تبعیضی میان نفر اول و آخر نباشد و همه به یک اندازه فرصت برای آماده‌سازی خود و کاهش استرس داشته باشند، پیش از سخنرانی هر فرد نام نفر بعدی خوانده می‌شود.
در اتاق گریم میکروفن (HF) ست شده و افراد پس از خوانده شدن اسمشان روی صحنه می‌آیند.

هر فینالیست تنها 4 دقیقه و 30 ثانیه فرصت داشت که سخنرانی خود را ارائه دهد. در آغاز و پایان سخنرانی او حرفی از الفبای انگلیسی که برای رأی دادن تماشاگران پیش‌بینی شده بود، نمایش داده می‌شد تا اگر از سخنرانی‌اش خوششان آمد، بتوانند در پایان دور اول مسابقه به او رأی دهند. برخی شرکت‌گنندگان برای جلب توجه حاضران و داوران خلاقیت‌های در ارائه خود ایجاد کرده بودند که بسیار جالب و دیدنی بود.
به دلیل سطح بسیار نزدیک شرکت‌کنندگان به یکدیگر، هیئت داوران 15 نفر را به عنوان فینالیست بخش بزرگسال و 5 نفر را به عنوان فینالیست بخش دانش‌آموزی انتخاب کرده بودند. این 15 نفر فینالیست‌های بخش بزرگسال تریبون 97 بودند:
پس از سخنرانی 15 نفر بزرگسال، 5 دانش‌آموز نیز به ایراد سخنرانی می‌پردازند. سخنرانی‌هایی که بعضاٌ بیش از بزرگسالان سالن را به وجد می‌آورد.

یک اتفاق جالب مسابقه امسال، استفاده از یک مجری جوانِ با استعداد در بخش دانش‌آموزی است.

هدیه حیدری، جوان با استعداد و نفر اول مسابقه سخنرانی تریبون در سال 95، اجرای بخش دانش‌آموزیِ تریبون 97 را بر عهده دارد. ما همواره به استفاده از استعدادهایی که در کشف شدنشان تأثیر داشته‌ایم، علاقمندیم.

و این هم 5 فینالیست بخش دانش‌آموزی مسابقه سخنرانی تریبون 97:

حوالی ساعت 11 است؛ سخنرانی‌ها در دور اول پایان یافته و حالا تماشاگران می‌توانند به بهترین سخنرانی‌ها از نظر خود، به صورت پیامکی رأی دهند. 5 نفر در بخش بزرگسال و 3 نفر در بخش دانش‌آموزی. این رأی به صورت مستقیم در کنار رأی داوران محاسبه و لحاظ می‌شود.

  • ساعت 11:15 صبح، داخلی، اطراف آمفی‌تئاتر جابر ابن حیان / اتاق داوران

آنتراک برنامه شروع شده و حاضران از سالن برگزاری مسابقه خارج شده‌اند. ولی جو مسابق در بیرون از سالن هم پرشور است. برخی از اینکه فینالیست نشده‌اند ناراحت‌اند و به داوری اعتراض دارند. اتفاقی طبیعی که در همه مسابقات و در هر سطحی رخ می‌دهد. بسیاری در مورد رقابت بین فینالیست‌ها نظر می‌دهند و هر کسی از ظن خودش 5 نفر برتر را انتخاب کرده است. اما در اتاق داوران بحث برای انتخاب نفرات برتر به سختی در جریان است. با یکدیگر گپ می‌زنند و سعی می‌کنند بر اساس پارامترهایی که دارند، 5 نفر برتر برای بخش دوم فینال را از بین بزرگسالان انتخاب کنند و 3 نفر دانش‌آموز اول تا سوم را نیز انتخاب کنند.

  • ساعت 11:30 صبح، داخلی، آمفی‌تئاتر جابر ابن حیان

همه به سالن برگشته‌اند و حالا نوبت اعلام اسامی 5 نفر برتر (با رأی داوران و در نظر گرفتن رأی تماشاگران)  است. استرس در سالن موج می‌زند و کسی نمی‌داند قلب 15 سخنران فینالیست چطور می‌تپد! اسامی این 5 نفر اعلام می‌شود:

  • سید علیرضا طباطبایی
  • فرزانه زکی
  • عرفان اندرونی
  • زینت حمیدپور
  • فاطمه قربانی

3 سخنران خانم در بین 5 سخنران برتر امسال حضور دارند و این یک اتفاق تازه در تریبون است! حالا این 5 نفر سخنرانی بداهه دارند. چطور؟ ابتدا باید از داخل تُنگ کلمه‌ای را به قید قرعه انتخاب کنند. سپس 3 دقیقه فرصت دارند تا با آن کلمه یک سخنرانی 3 دقیقه‌ای بسازند و برای حاضران ارائه دهند.

پس از این مرحله نیز باید در برابر اسلایدهایی که از قبل ندیده‌اند بایستند و فی‌البداهه سخنرانی کنند. عکس‌ها و تصاویر را به نوعی به هم مرتبط سازند و اگر بتوانند با ذوق و خلاقیت خود، توجه مردم را جلب کنند، امتیاز خوبی خواهند گرفت. رقابت در این مرحله بسیار حساس است، زیر قرار است بهترین سخنران ایران انتخاب شود! فینالیست‌ها در این مرحله با کوچک‌ترین لغزش و اشتباه ممکن است این موقعیت استثنایی را از دست بدهند.

جذابیت این مرحله مسابقه بداهه‌گویی در برابر اسلایدهاست که در ظاهر ارتباط مستقیمی با هم ندارند اما می‌توان با شگردهایی آن‌ها را به یکدیگر مرتبط ساخت و یک سخنرانی جالب ارائه کرد.

  • ساعت 13 ظهر، داخلی، آمفی‌تئاتر جابر ابن حیان / اتاق داوران

مرحله فینال تمام شده و همه حاضران منتظر اعلام اسامی نفرات برتر مسابقه هستند. در سالن اما در کنار این انتظار، افرادی از حاضران و شرکت‌کنندگان مسابقه به قید قرعه فرصت پیدا می‌کنند تا کلمات باقی مانده از تُنگ کلمات بداهه، سخنرانی داشته باشند. بعضی از سخنرانان نشان می‌دهند استعداد خوبی در این زمینه دارند و می‌توانند در سال‌های آینده روی صحنه به عنوان فینالیست یا حتی رتبه برتر حضور داشته باشند.
داوران در اتاق داوری به بحث و تصمیم‌گیری نهایی مشغولند. رقابت بسیار نزدیک است و رأی تماشاگران نیز بر این کشمکش تأثیر گذاشته. در نهایت اسامی نفرات اول تا سوم مشخص می‌شود و داوران به سالن آمفی‌تئاتر باز می‌گردند.

نیما کرمی از چهره‌های محبوب تلویزیون و رادیو، به طور مختصر از سختی‌های قضاوت، شرایط اتاق داوران و بحث‌هایی که برای انتخاب بهترین سخنران شده برای مخاطبان صحبت کرد.

و
آخرین اتفاق فینال تریبون 97 اعلام اسامی برندگان بود! امسال برای اولین بار یک نفر از اتباع کشور همسایه ما یعنی افغانستان توانست در بین نفرات برتر تریبون 97 قرار گیرد و مقام سوم را به خود اختصاص دهد: خانم فرزانه زکی که با سخنرانی احساسی خود مخاطبان را تحت تأثیر قرار داده بود.
نفر دوم از اهالی مشهد بود: سید علیرضا طباطبایی که علوم حوزوی می‌خواند ولی می‌تواند به راحتی با عموم مخاطبان ارتباط برقرار کند.

اما اتفاق جالب دیگر امسال این بود که پس از شش سال برگزاری مسابقه تریبون، برای اولین بار یک خانم رتبه اول مسابقه را در بخش بزرگسال به دست آورد: زینت حمیدپور دانشجوی اهل کرمان که در دانشگاه امیرکبیر درس می‌خواند و امسال توانست داوران را متقاعد کند که بهترین سخنران ایران است.
در بخش دانش‌آموزی هم پس از چندسال که رتبه اول را دختران به دست می‌آوردند، امسال مهدی باقرزاده از کرمان توانست مقام اول را کسب کند. نفر دوم سیده محیا سلیمانیان از بابلسر و نفر سوم نیایش حکیمیان از مشهد بودند.
امسال برای اولین بار در بخش‌های جانبی نیز نفرات برتر انتخاب شدند؛ عناوینی مثل خلاقانه‌ترین سخنران، بهترین اسلایدسازی و بهترین محتوا:

گزارش مسابقه سخنرانی تریبون 97 در بخش‌های خبری مختلف سیما مانند خبر ساعت 22 شبکه 3، خبر ساعت 13 شبکه خبر و همچنین در گزارشی از شبکه 4 پخش شد؛ که می‌توانید در آپارات مسابقه برخی از آن‌ها را مشاهده بفرمایید.